Myymäläkierto - Tehtävä 4

Asiakaskierto tehtävä


Saimme asiakaskierto tehtävän, jossa piti valita myymälä ja havainnoida tämän asiakaskiertoa.
Tehtävässä piti huomioida sisääntulo, kalusteet joka puolella myymälää, mitä myydään missäkin kohdassa myymälää sekä millainen on myymälän valaistus, värit ja käytävät. Valittiin ystäväni Minzagon kanssa Ideaparkin New Yorker. Lopussa piirretty kuva New Yorkerin pohjapiirrustuksesta ja muita kuvia New Yorkerista.



Asiakaskierto = reitti, jota asiakas kulkee myymässä





Myymälän kalusteet

Myymälän kalusteina löytyi hyllyjä ja pöytiä, joita oli sijoiteltu ympäri myymälää eripäin.
Myymälässä oli myös paljon erilaisia rekkejä.
Oli "normaaleja" rekkejä, joissa vain yksi suora piikki,
oli rekkejä, jossa oli neljä piikkiä eripäin sekä 
pyörörekkejä eli ympyrän mallisia rekkejä, joita asiakas voi 
pyörittää ympäri etsiessään vaatteita.
Myymälästä löytyi myös "torneja", joihin oli laitette asusteita roikkumaan,
 kuten vyöt ja aurinkolasit.
Kalusteet olivat mielestäni sijoitettu liian lähekkäin/ kalusteita oli liikaa.



Tuotteiden sijoittelu 

Myymälän sisääntulolla/ etuosassa myytiin paljon huppareita, collegepaitoja, neuleita sekä takkeja eli tulevan syksyn vaatetuksia. Farkkuja löytyi myös etupöydistä. 
Loput farkut sijaitsivat sekä naisten että miesten osastolla takaosassa.
Uusia farkkuja tullaan yleensä ostamaan harkitusti ennemmin kuin heräteostoksena,
joten farkkujen sijoitus takaosaan on järkevää, sillä asiakas kävelee muiden tuotteiden ohitse
ja saattaa löytää matkalla heräteostoksia.

Kassalla myydään pieniä sekä halpoja tuotteita esim. sukkia ja ponnareita. 
Asiakkaan huomatessa näitä tuotteita vielä kassalla hän saattaa tehdä heräteostoksia. 
Kassan edessä myydään halpoja basic- tuotteita,
sillä ihmiset tarvitsevat yleensä paljon perus toppeja, t- paitoja yms ja näistäkin asiakas saattaa tehdä vielä heräteostoksia kassalle mentäessä.

Alennus tuotteet sijaitsevat myymälän takaosassa, myös naisten osastolla.
Alennus tuotteen on hyvä sijoittaa takaosaan, sillä asiakas haluaa ostaa halpoja alennettuja tuotteita
ja haluaa mennä katsomaan löytyykö alesta mitään kivaa
 ja tässä samalla kävelee muiden tuotteiden ohitse.
Matkalla ale osastolle hän saattaa taas löytää heräteostoksia.

Sovituskopit sijaitsevat myös samasta syystä myymälän takaosassa
eli matkalla sovituskopeille asiakas voi löytää heräteostoksia.

New Yorkerilla nuorempien vaatteet ovat sijoitettu
 vasemalla puolelle myymälää (ovelta katsottuna) ja
oikealle puolelle hieman aikuismaisempia vaatteita.




Myymälän ulkonäkö (valaistus/ värit/ käytävät)


Valaistus


  • Myymälässä on hyvä valaistus kaikkialla. 

  • New Yorkerin valaistus on hyvä, sillä se on kirkas eikä keltainen,

  • Myymälän katossa on paljon spottivaloja, joita on kohdistettu tuotteisiin. 

  • Myös sovituskoppien valot ovat tarpeeksi kirkkaat .



Värit

  • New Yorkerin päävärit ovat musta ja punainen logonn mukaan.

  • Pääosin myymälän hyllyt ja muut kalusteet ovat mustia.

  • Muutamat pöydät olivat kuitenkin valkoisia.

  • Myymälän etuosassa yksi pinkki pöytä.

  • Myymälässä näkyy myös hopee, sillä valaisimet ovat hopeisia 
ja kassan yllä oleva New Yorker nimi




Käytävät

  • Käytävät ovat mielestäni liian kapeita,
sillä käytävillä ei mahdu kunnolla kulkemaan

 pyörätuolien, rattaiden tai ostoskärryjen kanssa.

Myös monet asiakkaat valittivat käytävien kapeudesta,

kun olin työssäopissa.





Asiakaskierto


New Yorkerin asiakaskierto on muista myymälöistä poikkeava, 
sillä New Yorkerin asiakkaat lähtevät yleensä vasemmalta kiertämään myymälää
ja kiertää myymälän takaosasta oikealle puolelle. 
Muissa myymälöissä asiakas yleensä lähtee oikealle.

Naiset yleensä vaihtavat puolta alusvaateosaston kohdalta,
 sillä loppu osassa on vain miesten vaatteita.

Asiakaskierrossa on koitettu sijoittaa tuotteen niin,
 että asiakas kulkee koko myymälän läpi.




 













Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sommittelu näyteikkunoissa

Näyteikkunan ideointi - tehtävä 5

Lähiväriharmonia näyteikkunoissa - tehtävä 13