Sommittelu näyteikkunoissa

mikä vaikutus tekniikoilla 

on katsojan silmissä?



Pysty- esillepano

    • Pysty- esillepano on selkeä ja erilaiset värit ja mallit tulevat hyvin esiin
    • Pysty- esillepanossa kaikkia tuotteita on asiakkaan silmien tasolla, jolloin hän huomaa koko lajitelman paremmin
Kuvahaun tulos haulle vertikaalinen esillepano

Aiheeseen liittyvä kuva
(etupöytä)


Vaaka- esillepano

    • Vaaka- esillepano saa esillepanon näyttämään runsaammalta
    • Asiakas ei välttämättä huomioi alhaalla olevia tuotteita vaan katsoo vain silmien korkeudella olevat tuotteet vaaka- esillepanossa


Symmetristä ryhmittelyä

    • Symmetrinen esillepano on tasapainoinen ja muodostaa peilikuvan molemmille puolille keskiakselista
    • Symmetrinen esillepano on juhlava ja käytetään usein kalliimpien tuotteiden somistuksessa
Kuvahaun tulos haulle näyteikkuna

Aiheeseen liittyvä kuva

Epäsymmetristä ryhmittelyä

    • Epäsymmetrinen esillepano herättää usein asiakkaan huomion 
    • Hyvin toteutettuna tämä on kiinnostavampi kuin symmetrinen somistus

Kuvahaun tulos haulle näyteikkuna











Kuvahaun tulos haulle vaakasuora esillepano


Kolmiosommittelu

    • Kolmiosommittelu on mielenkiintoinen ja ohjaa asiakkaan katsetta
    • Kolmiosommittelu on tiivis kokonaisuus
Aiheeseen liittyvä kuva


Toistoryhmittelyä

    • Tuotteet asetetaan linjaan pysty- tai vaakasuoraan
    • Sommitelussa käytetään toistamista samankokoisilla tuotteilla
    • Parillinen määrä tuo raskaan vaikutelman
Kuvahaun tulos haulle toistoryhmittely


Pariton määrä esillepanossa

    • Pariton määrä esillepanossa on asiakkaalle mielenkiintoisempi kuin parillinen määrä
    • Pariton määrä keventää kokonaisuutta

Rytmiä, suoraa linjaa

    • Suoraan linjaan sommitetut tuotteet luovat rauhallisen vaikutelman 
    • Mielenkiitoisempia sommitteluja ovat epäsuorat linjat
    • Pidemmät tuotteet taakse ja lyhyemmät eteen, jotta jokainen tuote tulee hyvin esille


Tyhjä tila

    • Tuotteet korostuvat, kun reunalle jättää tyhjää tilaa
    • Tyhjää tilaa jätetään vain toiseen reunaan eikä yhtä paljoa molemmille puolille
Kuvahaun tulos haulle näyteikkuna


Erityinen valaistus

    • Hyvä valaistus on tärkeä, sillä se lisää myyntiä
    • On myös tärkeää, että valaistus on oikean värinen eikä muuta tuotteen oikeaa väriä
Aiheeseen liittyvä kuva



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Näyteikkunan ideointi - tehtävä 5

Lähiväriharmonia näyteikkunoissa - tehtävä 13