Sommittelu näyteikkunoissa
mikä vaikutus tekniikoilla
on katsojan silmissä?
Pysty- esillepano
- Pysty- esillepano on selkeä ja erilaiset värit ja mallit tulevat hyvin esiin
- Pysty- esillepanossa kaikkia tuotteita on asiakkaan silmien tasolla, jolloin hän huomaa koko lajitelman paremmin
![Kuvahaun tulos haulle vertikaalinen esillepano](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjZai3loevKjsmhZkR9QxyA9LepgERjsMOkQXMih8ItFUhh8o7WyGJms_sSdQPdEyyKRE0kG1SCY2Hal8xBsGrSbSioUcJ8MfmEz42ejdEN9jbyyk4eahcBOkstFIEtVCCrLhgg7vcILapQ/s640/P3-620x414.jpg)
![Aiheeseen liittyvä kuva](https://cached.imagescaler.hbpl.co.uk/resize/scaleWidth/743/cached.offlinehbpl.hbpl.co.uk/news/OMC/3F9ACAEC-0A5C-EDC4-D4D59ABDAAE71B12.jpg)
(etupöytä)
Vaaka- esillepano
- Vaaka- esillepano saa esillepanon näyttämään runsaammalta
- Asiakas ei välttämättä huomioi alhaalla olevia tuotteita vaan katsoo vain silmien korkeudella olevat tuotteet vaaka- esillepanossa
- Vaaka- esillepano saa esillepanon näyttämään runsaammalta
- Asiakas ei välttämättä huomioi alhaalla olevia tuotteita vaan katsoo vain silmien korkeudella olevat tuotteet vaaka- esillepanossa
Symmetristä ryhmittelyä
- Symmetrinen esillepano on tasapainoinen ja muodostaa peilikuvan molemmille puolille keskiakselista
- Symmetrinen esillepano on juhlava ja käytetään usein kalliimpien tuotteiden somistuksessa
![Kuvahaun tulos haulle näyteikkuna](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhTNU4uc0nkBe0RYyKnaYDlxHnViAfDhYj43hptoHydXiVCsEiy0N0prrtqEyn_6u5rur9bsjNBZ5sUCG2-_IG8trz1OdO5Ca_kiE90mRsnu5xuBeog3lVRWbxa0fmDzsIvzyxNXnJ6BXk/s640/sein%25C3%25A4esillepano.jpg)
Epäsymmetristä ryhmittelyä
- Epäsymmetrinen esillepano herättää usein asiakkaan huomion
- Hyvin toteutettuna tämä on kiinnostavampi kuin symmetrinen somistus
![Kuvahaun tulos haulle vaakasuora esillepano](https://visukainuu.files.wordpress.com/2015/06/iittala_stockman_06072015.jpg)
Kolmiosommittelu
- Kolmiosommittelu on mielenkiintoinen ja ohjaa asiakkaan katsetta
- Kolmiosommittelu on tiivis kokonaisuus
![Aiheeseen liittyvä kuva](https://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/3154049/524418937/stock-photo-children-shop-524418937.jpg)
Toistoryhmittelyä
- Tuotteet asetetaan linjaan pysty- tai vaakasuoraan
- Sommitelussa käytetään toistamista samankokoisilla tuotteilla
- Parillinen määrä tuo raskaan vaikutelman
![Kuvahaun tulos haulle toistoryhmittely](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiHlFhnGILUku3W277wDek4VqJezz8eYAXYrqLyprxPbOEtGZCOnQNDUt5O2UPn_CF0ag585K8tZAXgR4Eu5SRBu_o-LnfJdHgFmhp71-llsUBsQOhqOdHvk7bNkG2wax6FRxsRP5zMxFNr/s640/linja.jpg)
Pariton määrä esillepanossa
- Pariton määrä esillepanossa on asiakkaalle mielenkiintoisempi kuin parillinen määrä
- Pariton määrä keventää kokonaisuutta
Rytmiä, suoraa linjaa
- Suoraan linjaan sommitetut tuotteet luovat rauhallisen vaikutelman
- Mielenkiitoisempia sommitteluja ovat epäsuorat linjat
- Pidemmät tuotteet taakse ja lyhyemmät eteen, jotta jokainen tuote tulee hyvin esille
Tyhjä tila
- Tuotteet korostuvat, kun reunalle jättää tyhjää tilaa
- Tyhjää tilaa jätetään vain toiseen reunaan eikä yhtä paljoa molemmille puolille
![Kuvahaun tulos haulle näyteikkuna](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZt6aml4qoCfQ6tsme4YWIXABVNEq4dxlWRNwMwvfskFHCZTky98ISRjIQ8bPv6bGw8z6ecAJYwwkeb2EHnomsUdrXwWJ2TCjNC2lqTkoZxg-2TvgK_E0bTHRW88XpFZMLxwFGIeAxNebc/s640/lv1.jpg)
Erityinen valaistus
- Hyvä valaistus on tärkeä, sillä se lisää myyntiä
- On myös tärkeää, että valaistus on oikean värinen eikä muuta tuotteen oikeaa väriä
![Aiheeseen liittyvä kuva](https://www.propstudios.co.uk/wp/wp-content/uploads/2017/09/windows_magnum-make-my-magnum-selfridges_full-bleed.jpg)
Kommentit
Lähetä kommentti