Etätehtävä - Tehtävä 3
1. Mitä tarkoitetaan visuaalisella markkinoinnilla?
Mallinuket/ Näyteikkunat
Myymälän käytävät/ hyllyt
Käytävillä tulisi olla helppo kulkea ja hyllyjen tulisi olla tarpeeksi matalat,
jotta asiakas löytäisi helpommin uutta mielenkiintoista
Liikkeen värit
Valaistus
Mitä asiakas kuulee?
Myyjien vaatetus
Logo
Kaupallinen myymälämarkkinointi eli visuaalinen myyntityö
on käytännössä myymälän ulkonäkö ja asiakkaan kokemus.
Visuaaliseen markkinointiin kuuluu mm. logot, värit yrityksessä sekä muu ulkonäkö.
Visuaalista on myös se mitä asiakas kuulee eli esim. mahdollinen musiikki yrityksessä.
Visuaalista on myös se mitä asiakas kuulee eli esim. mahdollinen musiikki yrityksessä.
Yksi tärkeä osa visuaalista markkinointia on esimerkiksi näyteikkunat.
Näyteikkunoilla pyritään kiinnittämään asiakkaan huomio ja
koitetaan saada asiakas kiinnostumaan myymälän
tuotteisiin ja herättämään tälle ostohalu.
Visuaalinen markkinointi on myymälän imagon tuottoa.
2. Mikä on visuaalisen markkinoinnin tehtävä/ tavoite, miksi sitä siis tehdään?
Imagon rakentaminen.
Visuaalisen markkinoinnin tärkein tehtävä on herättää asiakkaan
kiinnostus sekä tätä kautta myös ostohalu.
Tällä lisätään myös mainonnan tehoja.
Visuaalisella markkinoinnilla koitetaan
kasvattaa myyntiä sekä lisämyyntiä.
Tällä pyritään lisäämään liikevaihtoa.
Visuaalisella markkinoinnilla koitetaan tehdä ostaminen helpoksi.
Pyritään myös parantamaan palvelua.
3. Miten visuaalista markkinointia toteutetaan (anna esimerkkejä)?
Mallinuket esim. näyteikkunassa herättävät asiakkaiden
huomiota ja mahdollisesti ostohalun.
Mallinukelle puetaan aina oman liikkeen tuotteita ja
tämä voi herättää asiakkaan kiinnostuksen esimerkiksi
erilaisista vaate yhdistelmistä ja tämä voi tuottaa lisämyyntiä.
Käytävillä tulisi olla helppo kulkea ja hyllyjen tulisi olla tarpeeksi matalat,
jotta asiakas löytäisi helpommin uutta mielenkiintoista
Liikkeen värit herättävät paljon huomiota ja
on tärkeä osa visuaalista markkinointia.
Esim. sovituskopeissa olisi myös
tärkeä olla hyvä valaistus
tärkeä olla hyvä valaistus
esim. liikkeessä soiva musiikki on
myös visuaalista myyntityötä
4. Kenen vastuulla Visuaalisen markkinoinnin toteutuminen myymäläympäristössä on? Ketkä kaikki myymälässä osallistuvat sen toteuttamiseen.
Toisaalta myymäläpäälliköllä on vastuu tästä, mutta toisaalta
visuaalisen markkinoinnin toteutuminen on jokaisen työntekijän vastuulla.
Etenkin jos myymälässä on työntekijöille jaettu osastot niin
osastovastaavan vastuulla on eniten oma osasto.
Kommentit
Lähetä kommentti